Brunnen Communications – viestintätoimisto

Tutkittu tieto ja strateginen ajattelu luovat parhaan pohjan viestinnän kehittämiselle

Haastattelimme uutta johtavaa viestintäkonsulttiamme Anne Laajalahtea kuuden kysymyksen kera.

Anne Laajalahti on nimitetty Brunnen Communicationsiin johtavaksi viestintäkonsultiksi. Kuva: Sam Jamsen

1. Lyhyesti: kuka olet ja mitä tuot mukanasi Brunnenin asiakkaille sekä tiimille?

Olen organisaatioviestinnän, ihmisten välisen vuorovaikutuksen ja aikuisten oppimisen asiantuntija. Olen työskennellyt lähes kaksikymmentä vuotta viestintäalalla muun muassa koulutus- ja kehittämisjohtajana, tutkijana ja kouluttajana.

Viestinnän kehittäminen on minulle sydämenasia. Toimin viestintätieteiden dosenttina Vaasan yliopistossa ja puheenjohtajana Viestinnän ammattilaiset ProCom ry:n Tiede- ja teoriaverkostossa. Koulutukseltani olen filosofian tohtori. Minulla on myös aikuiskouluttajan pedagoginen pätevyys.

Vahvistan Brunnenin strategisen viestinnän palveluita. Tuon mukanani osaamista etenkin työyhteisöviestinnän, kriisiviestinnän, johtamisviestinnän sekä vuorovaikutusosaamisen alueilta. Uskon vahvasti, että tutkittu tieto ja strateginen ajattelu luovat parhaan pohjan viestinnän ja organisaatioiden kehittämiselle käytännössä.

2. Olet suunnitellut ja johtanut sadoittain erilaisia viestinnän koulutuksia niin viestinnän asiantuntijoille, päälliköille kuin viestintäjohdolle. Mitkä ovat koulutettavien suurimmat tarpeet tällä hetkellä?

Viestintä vaatii monipuolista ja syvällistä osaamista. Tällä hetkellä monet kaipaavat lisää oppia muun muassa strategisesta viestinnästä, kriisiviestinnästä ja vastuullisuusviestinnästä. Kestoaiheina ovat säilyneet muun muassa mediaviestintä, työyhteisöviestintä ja markkinointiviestintä.

Koska viestintä linkittyy kaikkeen organisaation tekemiseen, myös yhteistyötaidot, olennaiseen keskittyminen ja oman työn johtaminen ovat tärkeitä osaamisalueita.

Viestintäympäristömme ja yhteiskunta ympärillämme muuttuvat nopeasti. Tämän vuoksi viestintäosaamisen kehittämisenkin on oltava jatkuvaa.

3. Kuinka strategisella tasolla suomalainen viestintäosaaminen mielestäsi on?

Monessa paikassa osataan jo ajatella ja tehdä viestintää ilahduttavan strategisesti, mutta kyllä kehittämisen varaa on. Useissa organisaatioissa keskitytään yhä viestinnän operatiivisten tehtävien hoitamiseen eikä viestinnän strategista arvoa hyödynnetä vielä täysin. Viestintä on organisaation ydinfunktio, joka luo pohjan menestymiselle, hyvinvoinnille ja uuden oppimiselle.

Strateginen viestintä tarvitsee kaverikseen myös viestinnän vaikuttavuuden mittaamista. Moni kaipaa apua tavoitteiden asettamisessa viestinnälle ja mielekkäiden mittareiden valinnassa.

4. Useassa organisaatiossa on krooninen osaajapula. Miten asiantuntijoita tulisi rohkaista siihen, että he innostuisivat viestimään työpaikkansa vetovoimatekijöistä?

Kaikki lähtee siitä, että ihan ensin on oikeasti oltava hyvä työpaikka. Päälle liimatut rekrytointikampanjat eivät pitkälle kanna, jos työyhteisössä on ongelmia. Viestintä ratkaisee paljon – myös myönteisen työntekijäkokemuksen rakentamisessa!

Kun työntekijät kokevat olevansa arvostettuja ja viihtyvät työssään, voidaan lähteä miettimään heidän aktiivisempaa osallistamistaan työnantajakuvan rakentamiseen. Työntekijälähettilyyden on aina perustuttava vapaaehtoisuuteen, ja vain motivoituneita ja sitoutuneita työntekijöitä voidaan innostaa kertomaan työpaikastaan hyvää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Somen käyttö on tehtävä työntekijöille helpoksi, ja sille on varattava myös aikaa. Johtajien ja muiden avainhenkilöiden esimerkki on tärkeää, samoin palkitseminen ja arvostuksen osoittaminen. Työntekijöille on tarpeen tarjota myös koulutusta somen käyttöön. Motivaatio someaktiivisuuteen löytyy usein ymmärryksen ja taitojen syventyessä.

5. Miten Ukrainan sota ja sen tuomat kauhukuvat ovat mielestäsi muuttaneet työyhteisöviestintää?

Kaikki palautuu aina ihmisiin. Jotta voisimme ymmärtää ja kehittää työyhteisöjä, meidän on ymmärrettävä ihmisiä. Kriisit lisäävät ihmisten tiedontarpeita, mutta ne herättävät myös monenlaisia tunteita. Tarvitaan kuuntelemista, empatiaa ja tunteiden huomioimista.

Erityisesti johtajat tarvitsevat monipuolista kriisiviestintäosaamista. Samalla kun työntekijöiden hyvinvoinnista on huolehdittava kriisin keskellä, johdon on pystyttävä näyttämään koko työyhteisölle strateginen suunta. Vain liikkeessä pysyvää laivaa voidaan ohjata.

6. Miksi valitsit juuri Brunnenin?

Brunnenissa on töissä mukavia ihmisiä, ja Brunnenin arvot tuntuivat itselleni läheisiltä. Brunnen on arvioitu Suomen parhaaksi viestintätoimistoksi muun muassa palvelun laadussa, asiakkaan toimialan ymmärtämisessä sekä kyvyssä tehdä tuloksellista viestintää (Taloustutkimus 2021). Myös tämä herätti minussa kiinnostusta ja luottamusta työskentelyyn Brunnenissa.

Brunnenilla on viihtyisät ja toimivat toimitilat aivan Helsingin ydinkeskustassa. Vaikka voimme viestintäteknologian avulla ylittää sukkelaan ajan ja paikan rajoja, pidän tärkeänä fyysistä paikkaa, jonne niin asiakkaidemme kuin meidän brunnenilaistenkin on aina helppo ja mukava tulla.

Odotan jo innolla, että pääsemme yhdessä kehittämään organisaatioiden strategista viestintää ja samalla koko suomalaista työelämää!

Annen tavoitat numerosta 050 505 8474 tai anne.laajalahti@brunnen.fi.

Taru Nikulainen

Taru Nikulainen

Strategiat, vaikuttaminen, muutokset ja kriisit ovat myös asiakkaan puolella työskennelleen Tarun ominta osaamista. Monissa viestinnän liemissä keitetty Taru pysyy kylmähermoisena vielä siinä vaiheessa kun monen muun ajatus pyörii jo kehää.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi