Vaikuttava viestintä on aitouslaji
Keskusteluilmapiirin ja mielipiteiden polarisoituminen, disinformaatio ja tekoälyllä tuotettujen sisältöjen kasvava määrä herättävät huolta. Samalla ilmassa on signaaleja myös tilanteen kääntöpuolesta: peräänkuulutamme aitoutta, jossa sekä tiedolla että tunteella on elintärkeä rooli.
Osallistuin keväällä kiehtovaan Sabre-tapatumaan Lontoossa, joka kerää vuosittain viestinnän ammattilaisia ympäri Eurooppaa alan ajankohtaisten aiheiden äärelle. Vaikka keskustelu kulki aina tekoälyn uhista ja mahdollisuuksista viestinnän merkitykseen tulehtuneessa maailmantilanteessa, läpi lukuisten aiheiden toistuivat kaksi asiaa: haluamme nähdä perusteltuja, tarkistettuja faktoja, ja toisaalta empatiaa sekä inhimillisyyttä. Molemmat puolet vaativat rohkeutta olla aito, sekä taitoa kertoa siitä avoimesti.
Aitouden kulttuuri vaatii rehellisyyttä ja vastavuoroisuutta
Sekä tiedossa että tunteessa jokainen on vastuussa omasta aitoudestaan ja viestinnästään, mutta viestinnän ammattilaisilla on erityisen tärkeä rooli. Me olemme tiedon ja tunteen tulkkeja ja joskus myös portinvartijoita sille, mitkä niistä pääsevät parrasvaloihin. Omalla tekemisellämme voimme vahvistaa aitoutta, ja auttaa organisaatioita löytämään parhaat tapansa rakentaa sitä.
Ihmisten tai organisaation perusolemus ja toiminta on ensin perattava, jotta niistä voidaan viestiä autenttisella tavalla, samalla tavoitteita tukien.
Tämä vaatii kuitenkin sitä pintaa syvemmälle ulottuvaa tarkastelua, joka on aina strategisen viestinnän ytimessä: Ihmisten tai organisaation perusolemus ja toiminta on ensin perattava, jotta niistä voidaan viestiä autenttisella tavalla, samalla tavoitteita tukien. Aitous on myös perusta vastuullisuudelle ja vastavoima esimerkiksi viherpesun kaltaiselle epäeettiselle toiminnalle.
Aitouteen sisältyy välttämättä myös epätäydellisyyttä silloinkin, kun pyrimme hyvään. Siksi meidän on – aitouden vaatimuksessa – muistettava vuorovaikutuksen ja vastavuoroisuuden tärkeys. On eri asia kuunnella ja pyrkiä ymmärtämään kuin päästää virheen tehnyt koirana veräjästä. Kun haluamme nähdä yksipuolisten viestien ja tekoälyn tuotosten sijaan enemmän aitoutta ja ihmisiä, meidän on itse oltava aitoja ja ihmisiä. Ehkä tekoälykin on parhaimmillaan työkalu, joka antaa meille siihen enemmän aikaa.
Oletko jo kokeillut näitä vinkkejä aidompaan viestintään?
- Pysähdy aina kiireenkin keskellä pohtimaan tietojesi lähdettä, näkökulmaasi, sekä sitä, miten itse esität asioita eteenpäin. On arvokasta kertoa siitäkin, ettei vielä tiedä kaikkea.
- Organisaatiosi viestinnän auditointi on hyvä tapa selvittää viestinnän tila. Arvioinnista selviävät viestinnän vahvuudet ja kehityskohteet, jotka heijastavat myös sitä, miten hyvin viestintä on linjassa strategian, arvojen ja organisaatiokulttuurin kanssa. Samalla nähdään, miten ihmiset kokevat oman roolinsa viestijöinä.
- Rohkaise avointa keskustelua eri asiantuntijoiden ja tiimien välillä. Keskustelkaa riittävän usein siitä, miten arvonne ilmenevät käytännössä. Näin voitte arvioida, heijastaako viestintä organisaation todellista luonnetta. Yhteiset viestinnän pelisäännöt antavat jokaiselle selkänojan viestiä avoimemmin myös omana persoonanaan.
- Kerro avoimesti myös epäonnistumisista, haasteista, pettymyksistä ja siitä, mitä niistä opittiin. Viestit samalla halusta tunnistaa kehityskohdat ja tehdä asioita entistä paremmin. Liian siloteltu viesti voi vaikuttaa myös toisen osapuolen aliarvioimiselta.
- Käytä tekoälyä älykkäästi: Etsi organisaatiollesi sopivimmat tavat ja työkalut, joilla tekoäly voi auttaa rutiininomaisissa tehtävissä, tai vaikkapa ideoinnin tukena. Säästät ihmisten aikaa luovaan ja strategiseen työhön, jossa tarvittavaa asiantuntemusta ja inhimillistä lähestymistapaa ei voi tekoälyllä korvata. Pelisäännöt ja kriittisyys ovat tärkeitä tekoälynkin kanssa, sillä ihminen on lopulta vastuussa myös sillä teettämästään työstä.