Brunnenin blogi: Vain hyvä ja rehellinen sisältö ajaa kaiken ohi

Vain hyvä ja rehellinen sisältö ajaa kaiken ohi

Vietin kolme tiivistä päivää kansainvälisessä verkostotapaamisessamme Italiassa. Minulla oli etuoikeus käydä intensiivisiä keskusteluja 15 maan kollegan ja 25 toimiston kanssa – etelästä pohjoiseen ja lännestä itään. Suomi ja maamme tapa tähdätä avoimeen ja läpinäkyvään kommunikaatioon herätti jälleen kovasti kiinnostusta. Median vapaus ja toimittajien integriteetti sai osakseen syvää kunnioitusta ja osin jopa vähän epäuskoa.

Niin, me emme maksa kenellekään julkaistuista artikkeleista ja kyllä, me arvostamme toimittajia tärkeinä kumppaneinamme. Joidenkin maiden kollegat toivoivat, että heidänkin maansa saavuttaisi läpinäkyvyyttä ja keskinäistä luottamusta – he ammattilaisina ymmärsivät viestinnän vaikuttamisen mahdollisuudet maailmassa, jossa vain hyvä ja rehellinen sisältö ajaa loppujen lopuksi kaiken muun ohi.

Tapaaminen jää mieleeni tärkeänä kahdestakin syystä:

  1. Mikään ei liene yhtä arvokasta kuin aito vuorovaikutus ja taito ymmärtää sitä, mitä toinen sanoiksi puetuilla ajatuksillaan haluaa viestiä.
  2. Hyvän viestinnän tunnuspiirteet ovat pitkälti universaaleja. Eri kulttuurien normit asettavat viestinnän läpinäkyvyyden eri asemiin, mutta osaava viestijä allekirjoittaa silti hyvän viestinnän pelisäännöt.

Mutta avoimuutta ja läpinäkyvyyttä tulee käyttää viisaasti

Fiksu organisaatio ja viestijä miettii kaksi kertaa, ennen kuin se antaa mielipiteensä ympärillä vellovaan julkiseen keskusteluun. Keskusteluahan tässä ajassa riittää, samoin mielipiteitä.

Miksi juuri meillä tulisi olla mielipide tähän, on tärkeä kysymys julkista ilmavalvontaa tekevälle johdolle ja viestijälle. Entä miten mielipide vaikuttaa liiketoimintaamme – ja tulisiko antaa pikemminkin jonkun toisen jatkaa keskustelua? Maailma tarvitsee faktoihin perustuvaa keskustelua, mutta kaikkeen ei kannata lähteä mukaan. Etenkään silloin, jos aihe ei edes sivua omaa liiketoimintaa.

Astuin uuteen viikkoon ylpeämpänä kuin koskaan siitä, että saan asua ja johtaa liiketoimintaa juuri Suomessa. Uskon, että käydyt keskustelut ovat olleet myös kollegojeni ajatuksissa, kun he taas avasivat oman viestintätoimistonsa oven.

Taru Nikulainen

Taru Nikulainen

Strategiat, vaikuttaminen, muutokset ja kriisit ovat myös asiakkaan puolella työskennelleen Tarun ominta osaamista. Monissa viestinnän liemissä keitetty Taru pysyy kylmähermoisena vielä siinä vaiheessa kun monen muun ajatus pyörii jo kehää.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi