Brunnen Communications – viestintätoimisto

Hups, nyt taisi vähän lipsahtaa!

Tämä vuosi on intensiivisen vaikuttamisen vuosi. Pistesaldon avaavat eduskuntavaalit, sitten ovat vuorossa eurovaalit, ja syksyllä pääsemme mahdollisesti maakuntavaaliuurnille. Mukaan mahtuu vielä Suomen EU-puheenjohtajakausi, joka kestää heinäkuun alusta vuoden loppuun. Puheenjohtajuus tuo jälleen EU:n piirun verran lähemmäs tavallisen ihmisen arkea.

Vaalit kirvoittavat jälleen keskustelemaan, väittelemään ja vaikuttamaan. Sävyn soisi olevan harkittu, asiallinen ja kanssakilpailijoita kohtaan kunnioittava. Me Brunnenissa olemme viestinnän ammattilaisia, jotka keskittyvät vaikuttavien suhteiden luomiseen. Sen vuoksi seuraamme herkeämättä julkisuuden kehittymistä vaaliteemojen ympärillä.

Meidän tehtävänämme on rakentaa vuorovaikutusta – herätellä keskustelemaan silloin kun sanoittajan paikka on vapaana, rohkaista osallistumaan ja kertomaan viesti selkeästi ja tarttuvasti, aina faktoihin perustuen. Joskus tehtävänämme on hillitä ja ohjata vain seuraamaan vähän sivusta. Aina ei kannata olla äänessä, ei ainakaan silloin, jos ei ole mitään uutta annettavaa.

Jokainen luo omat strategiansa valtavan informaatiomäärän päivittäiseen seulomiseen. Koska kaikkea ei voi seurata, eikä kaikkeen voi tarttua, tarvitaan määrittely sille, millainen asiantuntija olen ja millaiseen vaikutukseen tähtään. Keitä minun luottojoukkoni ovat, ja missä he viestivät?

Tavoitteena hedelmällinen keskustelukulttuuri

Tämän vuoden viestinnän ilmiöksi on ennustettu määrän sijaan laatua. Että aina ei kannata olla äänessä, jokaisesta rasahduksesta ei kannata olla sähköjäniksenä. Valitse puolesi, ja valitse areenasi. Tee se harkiten ja tarjoa laadukasta sisältöä – suullisesti, kuvallisesti tai kirjallisesti.

Toivon, että vaalien vuosi nostaa arvoon kunniallisen, reilun ja avoimen keskustelukulttuurin. Ehdokkailla on mielestäni iso vastuu siitä, millaisen viestinnän tason he asettavat. Tässä auttaa hyvä suunnitelma ja ymmärrettävästi selkeytetyt pääviestit. Ja kun kuitenkin jollakulla ravi yltyy laukkaan, niin yleisöt ohjatkoot viestintää taas fiksummille urille. Ja jos laukka sitten tulee nostaa, niin se tulee tehdä harkiten ja yleisöjä kuunnellen.

Taru Nikulainen

Taru Nikulainen

Strategiat, vaikuttaminen, muutokset ja kriisit ovat myös asiakkaan puolella työskennelleen Tarun ominta osaamista. Monissa viestinnän liemissä keitetty Taru pysyy kylmähermoisena vielä siinä vaiheessa kun monen muun ajatus pyörii jo kehää.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi