Brunnen Communications – viestintätoimisto

Hyökkäyssota nosti viestinnän etiikan kirkkaaseen valokeilaan

Hyökkäyssota on myös informaatio- ja disinformaatiosotaa mitä suurimmassa määrin. Strategisena viestintätoimistona sota näyttäytyy toisinaan meille myös erikoisina, epäeettisinä toimeksiantokyselyinä.

Euroopassa ja Euroopan ulkopuolella näkyy jo valitettava ilmiö, jossa julkisuuskriisin pyörteisiin joutunut asiakas tukeutuu viestintäkumppanin apuun. Aivan oikein, niin pitääkin, jos omat resurssit eivät riitä. Mutta mustaa ei saa pestä valkoiseksi missään olosuhteissa. Asiakkaan taustat tulee tarkastaa yhä yksilöidymmin, eritoten jos toimistolle tulee tunne, että se ei saa kaikkea tarvitsemaansa taustatietoa.

Puhun yrityksistä tai henkilöistä, joiden toimintaan liittyy joko suora tai epäsuora kytkös Venäjään. Siis sanktioiduista asioista ja pakotelistalla olevista organisaatioista tai esimerkiksi niiden asiakkaista, joiden ympärillä ei tietenkään myydä palveluita. Olen viime aikoina törmännyt ilmiöön, jossa ilmassa on ajatus, että viestintätoimisto pystyy taitavin sanankääntein poistamaan menneet tai häivyttämään epämiellyttävät asiat ja puhdistamaan taikatempuin maineen. Maineen, joka on sidosryhmien silmissä kyseenalainen – tai jopa tuomittava. Me emme koskaan lähde tuollaiseen.

Olen tavattoman iloinen siitä, että Brunnen on arvioitu Suomen eettisimmäksi viestintätoimistoksi. Se antaa meille yksiselitteiset ohjeet siitä, mitä rehellinen, läpinäkyvä ja sidosryhmiä arvostava viestintä on. Samaan aikaan ohjaavina periaatteinamme on kaksi asiaa: rakennamme kunnioittavaa keskustelukulttuuria ja parempaa vuorovaikutusta. Etiikkaa tuokin, eikö vain? Siihen ei kuulu ajatusten ja mielikuvien ohjaaminen pois sieltä, mitä on tapahtunut ja mikä on tuomittua tai tuomittavaa. Vaikka ei sanktioitua, mutta moraaliltaan kyseenalaista.

Pahimmassa tapauksessa alamme jakautuu kansainvälisessä mittakaavassa kahteen ryhmään. Valtaosa on meitä, jotka palvelevat – ja rohkenevat myös valita – asiakkaita eettisten periaatteiden mukaan. Kuten olemme tehneet aina. Ja sitten on heitä, jotka ovat valmiita ottamaan kaikki toimeksiannot vastaan ja ylittämään rajansa sinne harmaalle puolelle. Näen, että se matka on lyhyt ja loppuu mainerikkoon.

Taru Nikulainen

Taru Nikulainen

Strategiat, vaikuttaminen, muutokset ja kriisit ovat myös asiakkaan puolella työskennelleen Tarun ominta osaamista. Monissa viestinnän liemissä keitetty Taru pysyy kylmähermoisena vielä siinä vaiheessa kun monen muun ajatus pyörii jo kehää.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi