Palvelumme
Poikkeustilanteet
Viisas varautuu ennakolta poikkeustilanteisiin suunnittelemalla kriisiviestintää ja laatimalla askelmerkit, jotka ehkäisevät kriisejä tai ainakin estävät niitä leviämästä hallitsemattomasti. Ennalta rakennettu, luotettava maine suojaa myös pahoina päivinä. Siksi kriisiviestintä alkaa jo hyvän sään aikana.
Kriisin yllättäessä ajatus menee helposti lukkoon ja paineessa tulee myös tehneeksi asioita, jotka helposti vain pahentavat tilannetta. Myös hiljaisuus koituu toisinaan kohtaloksi ja vaurioiden korjaaminen jälkikäteen on aina raskaampaa, niin taloudellisesti kuin henkisesti. Autammekin sinua jo ennalta ja laadimme kanssasi selkeän kriisiviestintäsuunnitelman. Arvioimme samalla organisaatiosi jo olemassa olevan kriisiviestintäohjeen aukottomuuden.
Tiedämme kokemuksesta, että toimiva kriisiviestintäsuunnitelma, mediaseuranta ja ulkopuolinen apu ovat poikkeustilanteessa kultaakin kalliimpaa. Pystymme tunnistamaan erilaisia kriisiskenaarioita analyyttisemmin kuin sinä, joka olet joutunut myrskyn silmään. Meillä ei ole pelissä asiaan liittyviä tunteita, joten kykenemme asettumaan sinun ja erilaisten yleisöjesi asemaan. Tämä on oleellista missä tahansa poikkeustilanteessa, jotta tarkka tilannekuva saadaan varmasti näkyviin.
Lue, mitä teimme yhdessä Perheyrityksen liiton kanssa!
Poikkeusviestintäsuunnitelma
Poikkeusviestintäsimulaatio
Poikkeusviestinnän tuki 24/7
Poikkeusviestintäsuunnitelma
Milloin kriisiviestintäsuunnitelmasi on viimeksi päivitetty ja miten olet harjoitellut sen toimivuutta? Tietävätkö ihmiset oman roolinsa ja osaavatko he toimia käytännössä? Missä ovat kriisivalmiutesi suonsilmäkkeet?
Kriisiviestinnän yksi tärkeimpiä tehtäviä on haittojen minimoiminen. Se edellyttää harkintaa ja johdonmukaisuutta sekä avainhenkilöiden ennakkoon sisäistämää suunnitelmaa, harkittua työnjakoa ja testattuja viestinnän työkaluja nopeaan reagointiin. Siksi kriisiviestintäsuunnitelma takaa organisaatiollesi mielenrauhan sekä viestinnän ja johdon yöunet.
Kriisiviestintäsuunnitelma kertoo seikkaperäisesti muun muassa sen, kuka on puhemies, miten informoit eri yleisöjä talon sisällä ja ulkopuolella, mihin otat kantaa ja millaisella kokoonpanolla päätöksiä tehdään.
Kriisiviestintäsuunnitelman avulla varmistat myös sen, että jokainen tuntee ja osaa havaita mahdolliset poikkeustilanteen aiheuttajat.
Poikkeusviestintäsimulaatio
Kun kriisi lyö päälle, ei ole enää aikaa suunnitella. Fiksu organisaatio valmistautuu mahdollisiin poikkeustilanteisiin ajoissa, onhan kyse aina maineesta. Me valmennamme organisaatiosi avainhenkilöt siihen, miten todentuntuisessa ja sinulle räätälöidyssä kriisitilanteessa tulee viestiä.
Kriisiviestinnän simulaatio on hyvä tapa testata, ovatko avainhenkilösi omaksuneet poikkeusviestintäsuunnitelman ja osaavatko he paineen alla toimia suunnitelman mukaan.
Simulaatio on turvallinen tapa harjoitella tilannetta, joka voisi olla todellinen. Harjoitus on myös stressitesti, joka hitsaa yhteen avainhenkilöidesi toimintaa tiukoissa tilanteissa sekä tarkistaa kriisiviestintäohjeen vedenpitävyyden.
Simulaatiomme koostuu muutaman tunnin työpajasta, jossa kuljetamme valmennettavat aidon tuntuiseen ja realistisesti mahdolliseen tilanteeseen. Valmennamme myös yksittäisiä johtajia ja asiantuntijoita kohtaamaan haastavia olosuhteita.
Poikkeusviestinnän tuki 24/7
Ulkopuolinen, rauhallinen ja luotettava ammattilainen on hyvä apu tiukassa tilanteessa. Olemme tavoitettavissa 24/7. Kokeneena kriisiviestijänä osaamme arvioida tilanteesi vakavuuden sekä esittää sinulle oikeita kysymyksiä ja ratkaisuehdotuksia hyvin nopeasti. Yhteisenä tavoitteenamme on minimoida poikkeustilanteen tuomat mainehaitat heti alkumetreillä. Mikäli kriisi on jo voimistunut, ohjaamme viestinnän mahdollisimman sulavasti oikeille raiteille.
Elämme maailmassa, jota tulkitaan nopearytmisesti eri medioiden kautta. Toisinaan suuri yleisö muodostaa käsityksensä hyvin sirpaleisen tiedon varassa.
Vaikka etenkin somekohut usein nousevat ja laantuvat nopeasti, kumuloituvat poikkeustilanteet joskus kriiseiksi ja aiheuttavat pitkäaikaista haittaa. Osa haitoista näkyy ulospäin, osa nakertaa talon sisällä. Vaikka kriisi saataisiinkin taltutettua nopeasti, on hyvä muistaa, että kriisivalmius syntyy jo kauan ennen kriisiä.
Jälkihoito puolestaan jatkuu vielä sen jälkeen, kun kriisi on jo jäänyt taakse. Tärkeää on myös analysoida jälkikäteen, miten suoriuduttiin ja mitä pitää kehittää jatkoa ajatellen.
Kun poikkeus- tai kriisitilanne on päällä, ota yhteyttä +358 50 3257 347.