Palvelumme

Kriisiviestintä

Viisas varautuu ennakolta poikkeustilanteisiin ja laatii askelmerkit, jotka ehkäisevät kriisejä tai ainakin estävät niitä leviämästä hallitsemattomasti. Hyvän sään aikana rakennettu uskottava ja luotettava maine suojaa myös pahoina päivinä, siksi kriisiviestintä alkaa jo kauan ennen ikävyyksien ilmestymistä näköpiiriin.

Kriisin tullen ajatus menee helposti lukkoon ja hätääntyneenä tulee tehneeksi tai sanoneeksi asioita, jotka vain pahentavat tilannetta. Myös hiljaisuus voi koitua kohtaloksi. Vaurioiden korjaaminen jälkikäteen on aina sekä henkisesti että taloudellisesti raskaampaa, kuin kriisiviestintään panostaminen hyvän sään aikana.

Kriisitilanteessa ulkopuolisen apu on kultaakin kalliimpaa

Siksi ulkopuolinen, rauhallinen ja luotettava ammattilainen on hyvä apu tiukassa tilanteessa. Toimimme hyvin joustavasti, olemme 24/7 tavoitettavissa. Kokemuksemme auttaa meitä arvioimaan tilanteen vakavuuden ja esittämään ensimmäisiä ratkaisuehdotuksia hyvin nopeasti. 

Me pystymme tunnistamaan erilaisia kriisiskenaarioita analyyttisemmin kuin myrskyn silmään joutuneet tai siitä vielä onnellisen tietämättömät asiakkaamme. Meillä ei ole pelissä asiaan liittyviä tunteita, joten pystymme asettumaan myös muiden osapuolten ja erilaisten yleisöjen asemaan tarkastellessamme tilannetta. Tämä on oleellista poikkeustilanteessa, sillä pelkkä omaan totuuteen tuijottaminen ei auta. Kriisissä tunteista tärkein on empatia, mutta valitettavasti hätäännys tai suuttumus ovat ne, jotka ottavat vallan.

Kriisiviestintäsuunnitelma auttaa ennakoimaan

Elämme maailmassa, jota tulkitaan nopearytmisesti eri medioiden kautta, ihmiset myös muodostavat käsityksensä välillä hyvin sirpaleisen tiedon varassa. Vaikka etenkin somekohut nousevat ja laantuvat nopeasti, kriisit aiheuttavat myös pitkäaikaista haittaa – osa näkyy ulospäin, osa nakertaa talon sisällä.

Me autamme asiakkaitamme laatimalla kriisiviestintäsuunnitelmia sekä arvioimalla organisaation jo olemassa olevan kriisiviestintäohjeen toimivuutta. Kriisiviestintävalmennuksissa simuloimme aitoja tilanteita, jolloin asiakkaamme pääsevät turvallisesti kokeilemaan kriisivalmiuttaan ja avainhenkilöidensä toimintakykyä tiukassa paikassa.

Kriisiviestinnän yksi tärkeimpiä tehtäviä on haittojen minimoiminen. Se edellyttää harkintaa ja johdonmukaisuutta sekä avainhenkilöiden ennakkoon sisäistämää suunnitelmaa, loogista työnjakoa ja työkaluja nopeaan reagointiin.

Kuten sanottua, kriisivalmius alkaa jo kauan ennen kriisiä, samoin jälkihoito jatkuu vielä, kun kriisi on jo jäänyt taakse. On todella tärkeää analysoida jälkikäteen, miten suoriuduttiin ja mitä pitää kehittää jatkoa ajatellen.

Kriisiviestintäsuunnitelma

Kriisiviestintävalmennus

Kriisiviestintäsuunnitelma

Milloin teidän kriisiviestintäsuunnitelmanne on viimeksi päivitetty ja miten sitä on harjoiteltu? Tietävätkö ihmiset roolinsa ja osaavatko kaikki toimia käytännössä? Missä ovat kriisivalmiutenne suonsilmäkkeet?

Kriisiviestintäsuunnitelma takaa yrityksen ja organisaation mielenrauhan ja varsinkin viestinnän vetäjän yöunet. Kriisiviestintäsuunnitelma kertoo lyhyesti sen, mikä on organisaatiossa sovittu toimintatapa ja miten roolit on jaettu tiukan paikan tullen. Kuka on puhemies? Miten informoidaan eri yleisöjä talon sisällä ja ulkopuolella? Mihin otetaan kantaa ja millaisella kokoonpanolla päätöksiä tehdään? Mitä kanavia käytetään?

Kriisiviestintäsuunnitelma asettaa kaikille organisaatiossa vastuun havaita ja tuoda esiin mahdollisia kriisin aiheuttajia, mutta osoittaa myös keinot tähän. Etenkin sosiaalisen median varalta on hyvä olla koko henkilöstöön ulottuva ohjeistus, jota sovelletaan kriisitilanteissa.

Kriisiviestintävalmennus

Kriisiviestinnän simulaatioharjoitus on hyvä tapa testata ovatko organisaation avainhenkilöt omaksuneet kriisiviestinnän suunnitelman ja osaavatko he paineen alla toimia sen mukaan. Simulaatio on turvallinen tapa harjoitella tilannetta, joka voisi olla todellinen. Harjoitus on myös stressitesti, joka hitsaa yhteen avainhenkilöiden toimintaa tiukoissa tilanteissa sekä tarkistaa kriisiviestintäohjeen vedenpitävyyden.

Simulaatio koostuu muutaman tunnin työpajasta, jossa avainhenkilöt saatellaan aidon tuntuisen tilanteen äärelle. Media painaa päälle ja tilanne käy tukalaksi. Jotain on pakko lausua, mutta mitä ja millaisin sanoin? Kameran kanssa tehtävät haastatteluharjoituksen antavat myös tuntumaa siihen, miltä tuntuu olla vastauksia vaativan toimittajan edessä mikki kurkussa.

Valmennamme myös yksittäisiä johtajia ja asiantuntijoita kohtaamaan haastavia tilanteita joko oman henkilöstön, median tai sidosryhmien edessä.

Odotamme yhteydenottoasi

Taru Nikulainen

Taru Nikulainen

partneri, toimitusjohtaja, FM

+358 50 325 7347
taru.nikulainen@brunnen.fi

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi