Palvelumme

Sisäinen viestintä

”Miten teillä voidaan?” Se on hyvä kysymys, kun puhutaan sisäisestä viestinnästä. ”Miten niin”, voimme melkein kuulla sinun kysyvän. Hyvä sisäinen viestintä ohjaa toimimaan yhteisen päämäärän eteen sekä luo hyvän työkulttuurin. Nämä tekijät luovat myös työntekijöiden hyvinvointia. 

Organisaatio ei voi pitää liiketoiminnan strategiaa pöytälaatikossa, vaan se on saatava elämään arjessa. On myös parempi kuulla organisaation yhteisistä asioista sisäisiä viestintäkanavia pitkin kuin satunnaisessa käytäväkeskustelussa. Hyvä sisäinen viestintä näkyy ja kuuluu myös viivan alla.

Sisäinen viestintäsuunnitelma kaiken lähtökohtana

Sisäinen viestintä tarvitsee vain hyvän sisäisen viestintäsuunnitelman, napakan sisällöntuotannon ja organisaatioon sopivat sisäisen viestinnän kanavat. Lisäksi viestinnän vaikuttavuutta on jatkuvasti mitattava. 

Sisäisen viestinnän kehittäminen voi olla hankalaa, kun sitä katsoo liian läheltä tai väärästä kulmasta. Analysoimme, mikä teillä on hyvää ja toimivaa ja missä niin sanotusti sakkaa. Näin avoin, luotettava ja ajantasainen sisäinen viestintä ei jää teillä sananhelinäksi, vaan teemme siitä yhdessä totta. 

Viestintä kuuluu kaikille

Joskus sisäinen viestintä työyhteisössä voi olla liikaa yhden henkilön tai pienen porukan vastuulla. Viestintä kuitenkin kuuluu kaikille, jolloin myös vastuuta asioista on saatava jakautumaan laajemmalle. Tällöin on usein tarvetta yhteisille säännöille ja työskentelyn ohjeistukselle. 

Huoneentaulu-työpajassa määritellään tarpeellisiksi katsottuja asioita, kuten vastuunjakoa ja roolitusta, yleisiä käyttäytymissääntöjä ja töiden aikatauluttamista etenkin viestinnän näkökulmasta. Työpajan lopputulema konkretisoidaan vanhaksi kunnon huoneentauluksi, johon koko organisaatio tai yksittäinen ryhmä voi sitoutua. Huoneentaulu-työpaja lähentelee ryhmäkehityskeskustelua, mutta se on hyvin ratkaisukeskeinen ja sitouttava. Kun roolit, vastuut ja odotukset ovat selvät ja kaikki kokevat voivansa sitoutua niihin, arjen työskentely helpottuu kuin taikanapista.

Työtekijöiden sanaan luotetaan yhä enemmän 

Joko organisaatiosi asiantuntijat säihkyvät somessa? Rohkaistaanko teillä työntekijöitä vahvistamaan asiantuntemustaan eri areenoilla? Annetaanko heidän loistaa ja käydä vuoropuhelua eri yleisöjen kanssa? Ellei, niin olisiko aika? Asiantuntijoiden ja esimiesten suunnitelmallinen vuorovaikutus valituilla areenoilla ja valituissa kanavissa kerää paljon pisteitä yhteiseen koriin: se vahvistaa työnantajamielikuvaa, houkuttelee oikeanlaisia osaajia taloon ja saa oman väen tuntemaan ylpeyttä työpaikastaan. Avoimuus lisää uskottavuutta ja rakentaa organisaation mainetta. 

Työntekijälähettilyys on monelle yritykselle hyödyntämätön voimavara. Tutkimusten mukaan työntekijän sanaan luotetaan moninkertaisesti verrattuna ylimmän johdon viestintään. Ylimmän johdon kun odotetaan puhuvan joka tilanteessa yrityksen suulla. Työntekijä sen sijaan kertoo useimmin työstään ja työpaikastaan, kuten hän ne itse kokee. Työntekijälähettilyysohjelmamme avulla rakennat organisaatiosi asiantuntijoille ja esimiehille vaikuttavan ja erottuvan tavan käydä vuoropuhelua. Ohjelmamme räätälöidään juuri tilanteeseesi sopivaksi, olitpa vasta pohtimassa lähettilyyden aktivoimista tai jo hyvässä vauhdissa. Ja kun asiantuntija näkyy ulospäin, heijastuu se myönteisesti myös sisäiseen kulttuuriin.

Odotamme yhteydenottoasi

Merja Karjanmaa

Merja Karjanmaa

juniorikonsultti, FM

+358 50 357 9286
merja.karjanmaa@brunnen.fi

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi