Viestinnän lean

Uusi vuosi uudet kujeet – Otetaanko vähän leanimmin?

Uusi vuosi toi viestintäyksiköille uudet tavoitteet ja budjetit. Toimintasuunnitelmat on tehty, vuosikellot piirretty ja kampanjat pantu tulille. Viestintä on mallillaan. Vai hiipiikö näköpiiriin kiire ja työsuma?

Joskus tuppaa käymään niinkin, että tuoreet tavoitteet lisätään vanhojen päälle ja uusia tehtäviä ja kampanjoita on pian jonoksi asti. Mitä tehdä, kun levollinen vuodenvaihde alkaa muutaman työssäoloviikon jälkeen tuntua vain hailakalta muistolta, ja kalenteri täyttyy ääriään myöten viestinnän uudistushankkeista ja päivittäisviestinnästä?

Jos vauhti pyrkii karkaamaan, on oivallista kysyä itseltään yksi kysymys: onko meillä kiire vai osataanko tehdä leanisti? Jos kiire tuntuu vievän mennessään, kannattaa siirtää jalkaa jarrulle ja ottaa tarkempi suunta. Jos tehtäisiinkin vähän vähemmän mutta vaikuttavampaa.

Lean tuo vaikuttavuutta viestintään ja rauhaa tekemiseen

Lean-ajattelussa pyritään sujuvoittamaan työn virtausta. On totta, että paineen alla työ tuntuu virtaavan vallan vimmatusti. Kaaoksessa kaikki työ ja tekeminen ei kuitenkaan virtaa kohti yhteistä tavoitetta. Kiirevirtaus on helposti edestakaista liikettä, jossa unohtuu keskittyminen olennaiseen – eli arvoa tuottavaan viestintään. Tehdään sitä mitä johto tai kollega vaatii tai toivoo, ei sitä mikä tuottaa mitattavaa arvoa.

Tarvitaan yksi selkeä päämäärä, jonka avulla turha tekeminen jää pois ja viestinnän vaikuttavuus kasvaa. Koska lean-filosofian mukaan tarkoitus on epäolennaisen tekemisen poistaminen eli hukan vähentäminen, sopii lean kuin nenä päähän juuri viestintäyksikköön. Paikkaan, joka on kuin 24/7 eteenpäin puskeva hermokeskus.

Moni näkee viestinnän työstä vain pinnan ja niin kauan kuin kaikki on talossa hyvin, ei viestintään aina juuri edes kiinnitetä huomiota. Silti viestinnän pinnan alla tapahtuu kaikenlaista vaikuttamista eli työtä, joka tarvitsee onnistuakseen aikaa ja aivoja – sekä yhteisen, viestinnän määrittelemän päämäärän.

Lean ponnistaa visiosta ja asiakkaalle tuotetusta arvosta

Lean tunnistetaan aina ensin organisaation yhteinen visio ja tavoite. Näiden lisäksi on olennaista ymmärtää, millaista arvoa oma työ tuo sisäiselle tai ulkoiselle asiakkaalle. Sillä asiakas on valmis maksamaan arvosta,ei muusta.

Leanissa kysymme myös, vievätkö kaikki työtehtävämme meitä lähemmäs organisaation visiota ja onko myös asiakkaamme valmis maksamaan tekemisistämme. Ellei yhteyttä löydy, on kyseessä hukka eli tekeminen, joka on turhaa ja tarpeetonta.

Jos hukka ja kiire pyrkivät kannoillemme, otetaan vähän leanimmin. Turhan tekemisen poistaminen lisää viestinnän vaikuttavuutta.

Leanin avulla voimme jatkossa ottaa myös vähän iisimmin!

Huomasithan, että järjestämme maalis- ja huhtikuussa viestinnän lean -valmennuksen? Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan.

Tervetuloa tekemään kanssamme muutosta!

Terttu Sopanen

Terttu Sopanen

Brändin rakentaja, viestinnän ja markkinoinnin kehittäjä, jolla on yli 20 vuoden kokemus viestinnän ja markkinoinnin esimies- ja asiantuntijatehtävistä.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi