Palvelumme
Maine
Maine on yrityksen kalleinta aineetonta pääomaa, jonka vahvistaminen vaatii pitkäjänteistä johtamista ja viestintää. Maineen muodostumiseen vaikuttavat kaikki organisaation jäsenet ja heidän tekonsa. Jopa yksi vääränlainen kommentti tai harkitsematon ulostulo julkisuudessa voi ajaa yrityksen mainekarikkoon, josta toipuu ainoastaan avoimen ja aktiivisen viestinnän avulla. Suunnitelmallinen mediaviestintä tukee maineen vahvistumista.
Jokaisen organisaation on tärkeää varautua poikkeusviestintään. Kun erilaiset riskiskenaariot on tunnistettu, voidaan rakentaa viestinnän tapa ja mallit vaikeisiin ja yllättäviin tilanteisiin. Useimmat poikkeustilanteet eivät kehkeydy kriiseiksi eivätkä tule koskaan julkisuuteen, koska niiden viestintä on alusta alkaen ollut suunniteltua ja hallittua.
Maine ei koskaan rakennu sattumalta, eikä sitä voi luoda kampanjoilla. Kaikki toimintasi muokkaa yleisöjen suhtautumista organisaatioosi. Hyvämaineinen yritys saa parhaat työntekijät ja tällainen organisaatio selviää kriisitilanteessakin vähemmällä. Maine on ensisijaisesti tekoja: vastuullisia, aitoja ja strategisesti oikein valittuja. Viestintä on liima, joka sitoo kaiken yhteen niin, että yrityksen tarina ja toiminta ymmärretään ja se hyväksytään, ja siitä jopa innostutaan.
Lue, mitä teimme yhdessä Varianin kanssa!
Mediaviestintä
Media- ja esiintymisvalmennus
Tilannekuva ja vaikuttavuus
Mediaviestintä
Kun tavoittelet ajatusjohtajuutta tai tähtäät yrityskuvan tai maineen vahvistamiseen, tarvitset avuksesi suunnitelmallista mediaviestintää. Harva päätyy sattumalta onnistuneesti julkisuuteen, ainakaan montaa kertaa. Hallittu ja strategian mukainen näkyvyys mediassa on tavallisesti harkitun ja pitkäjänteisen työn tulos.
Mediaviestinnässä kaikki alkaa hyvästä suunnittelusta, sillä vain siten mediaa pystytään palvelemaan alusta lähtien sen odottamalla tai jopa odotukset ylittävällä tavalla. Määrittelemme kanssasi pääviestit ja tavoitteen: mihin tähdätään, ja miksi?
Meidän kanssamme mielessäsi pysyy kirkas viesti ja opit tuntemaan mediaa ja ymmärtämään sen odotuksia. Kehityt mediavaikuttajana ja saat mediasta hyvän kumppanin. Tunnemme mediat ja toimittajien työskentelytavat, toiveet ja aikataulut. Ymmärrämme heidän tarpeensa ja siksi meitä pidetään myös median luotettuna kumppanina.
Keinoinamme ovat viestintäsuunnitelmat, juttuvinkit, toimitustapaamiset, mielipidekirjoitukset, jutut ja artikkelit, mediatiedotteet sekä -tilaisuudet. Suullisen vaikuttamisen ohella teemme sisällöntuotantoa eli kirjoitamme paljon.
Palvelumme
- Mediasuhteet
- Mediaviestinnän suunnitelma
Media- ja esiintymisvalmennus
Oletko epävarma siitä, miten median kanssa keskustellaan? Entä miten varmistat, että haastattelu sujuu luontevasti? Olisiko paikallaan esiintymisvalmennus koko johtoryhmälle? Toivotko, että media tunnistaisi sinut alasi muiden puhemiesten joukosta?
Median tai suuren yleisön edessä esiintyminen jännittää meistä monia ja se on ihan luonnollista. Liiasta jännittämisestä voi kuitenkin opetella pääsemään eroon. Jokainen hyvä puhuja on tehnyt useita esiintymisharjoituksia ja lukemattomia toistoja ennen nousemistaan lavalle. Hyvä valmistautuminen auttaa sinua keskittymään siihen, mitä haluat kertoa, ei niinkään siihen, mitä yksittäisiä sanoja tulisi valita. Kun ajatus on kirkas ja mieli rento, sanat seuraavat perässä.
Juuri kukaan median säännöllisesti haastatteleman asiantuntija ei ole päätynyt median keskustelukumppaniksi sattumalta. Taustalla on yleensä pitkäjänteinen yhteistyö, sekä säännöllinen valmentautuminen eri haastattelu- ja keskustelutilaisuuksiin. Joku on joskus sanonut, että ei ole olemassa vaikeita asioita, on vain vaikeita tapoja ilmaista se. Meidän valmennuksissamme kuorimme sinusta esiin varman esiintyjän, jolla on medialle annettavaa.
Lue myös suositusta poikkeusviestintäsimulaatiostamme!
Tilannekuva ja vaikuttavuus
Viestintäyksikön työmäärä on tunnetusti suuri. Organisaatio odottaa aina vain enemmän, ja viestintä kilpailee muiden liiketoimintojen budjettien kanssa. Samaan aikaan johtoryhmä ja hallitus odottavat viestinnän tuomaa arvoa, jota tulisi voida tarkastella samalla tavalla kuin muidenkin organisaation funktioiden arvoa. Ilman viestinnän tarkkaa tilannekuvaa on viestintää vaikea kehittää, saatikka varmistaa sen vaikuttavuus. Me autamme sinua tekemään vaikuttavaa viestintää.
Organisaatiossa voi olla samaan aikaan jopa kymmeniä strategisia tavoitteita. Vaatimus siitä, että viestinnän pitäisi tai se voisi edistää jokaista tavoitetta yhtä paljon, on mahdoton. Tuttua on sekin, että viestintää pidetään operatiivisena toteuttajana, jolta tilataan valmiita viestintäratkaisuja. Näin organisaatio ei saa vaikuttavaa viestintää ja viestintä jää operatiiviseksi puuhasteluksi.
Me voimme auttaa. Muodostamme kanssasi tarkan tilannekuvan, ja valitsemme talosi strategisista tavoitteista ne, joiden toteutumiseen viestintä voi vaikuttaa eniten. Näiden ympärille rakennamme viestinnän vaikuttavuuden mittarit, jotka auttavat sinua karsimaan pois turhan ja kuormittavan työn. Kun keskityt strategisesti olennaiseen, ja mitattavaan tekemiseen, perustelet samalla viestinnän arvon ja ohjaat organisaatiosi oikeaan suuntaan.
Palvelumme
- Julkisuusanalyysi: näet, ketkä keskustelevat sinulle tärkeistä strategisista teemoista ja kuinka hyvin organisaatiosi näkyy näissä keskusteluissa
- Viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen: viestinnän avainmittarit eli KPI:t vaikuttavaan tekemiseen