Blogi: Back to work eli odottelusta odotusten hallintaan

Back to work eli odottelusta odotusten hallintaan

Kesälomat on taputeltu ja palattu uuteen arkeen. Normaalihkosta kesästä on kypsymässä epävarma syksy. Uuden, alati muuttuvan arjen myötä viestinnän ja vuorovaikutuksen tarve onkin kasvanut. Vuorovaikutuksessa painottuu nyt jatkuva pulssilla olo, yleisöjen odotusten ymmärtäminen ja aktiivinen hallinta. Odottelun aika on ohi.

Kevät ja kesä ovat olleet monille aloille liiketoiminnan kannalta järkyttävän rankkaa aikaa. Joillekin ajanjakso on ollut täysin kohtuutonta, muutamille taas erityisen tuottoisaa. Muun muassa ravintola-ala ja julkinen liikenne romahtivat keväällä täysin. Osa toimijoista elpyi kesän aikana ja rajoitusten höllentyessä, mutta syksy näyttäytyy elvyttäneen myös viruksen. Samaan aikaan esimerkiksi päivittäistavara- ja rautakauppa ovat tahkonneet ennätystulosta.

Kevät pakotti jokaisen yrityksen ja organisaation huomioimaan tilanteen ja luovimaan alati muuttuvassa toimintaympäristössä. Osa saattoi lisätä tuotantoaan kysynnän kasvaessa, joku pystyi muuttamaan tuotantolinjansa ginistä käsidesiin, toinen joutui irtisanomaan koko henkilöstön ja ajamaan yrityksen alas, kolmas käänsi fine dining -ravintolatoiminnan koronakeittiöksi ja nouto- & toimitusravintolaksi sekä puhalsi jälleen henkiin hodari- ja hummeriravintolan sellaisella asenteella, että sivusta katsoessakin tuli hiki ja suunnaton ihailu.

Myös meillä jouduttiin sopeuttamaan toimintaa. Alkurysäys vaati lomautuksia ja valtavasti uutta ajattelua. Tarvittiin paljon kuuntelua, mitä organisaatiot erityisesti tarvitsivat. Tarjosimme viestintä- ja vuorovaikutusapua akuuteissa tilanteissa, kehitimme uusia etävalmennuksia ja -palveluita ja löysimme myös uusia asiakkuuksia. Pian saimme kutsua väen töihin ja jopa etsiä uutta osaamista joukkoomme. Jatkuva epävarmuus on raastavaa, vaatii runsaasti rohkeutta pitää katse horisontissa ja löytää paras reitti eteenpäin, kun ympärillä velloo ja myrskyää.

Aika pakottaa meidät ketteriksi

Ennen kaikkea tämä aika pakottaa meidät kaikki läsnä oleviksi ja ketteriksi. Vaikka visiossa täytyy olla pysyvyyttä, on keinoja tavoitteeseen pääsyyn kyettävä vaihtamaan lennosta. Asiakkaiden odotuksia on jatkuvasti kuunneltava ja ymmärrettävä. Sormi on pidettävä pulssilla ja toimintaa on oltava valmis muuttamaan rohkeastikin.

Kukaan meistä ei tiedä, miten maa ja maailma tarkalleen makaavat vaikkapa lokakuussa, ensi vuodesta puhumattakaan. Jatkuva arjen epävarmuus on läsnä, sitä on siedettävä ja sen kanssa on vain opittava toimimaan. Ripeys ja rohkeus, jatkuva vuorovaikutus, henkilöstön, asiakkaiden ja sidosryhmien kuuntelu sekä heidän odotustensa ymmärtäminen lisäävät kyvykkyyttä toimia muuttuvassa ympäristössä.

Jotta selviämme tästä ajasta, on elämisen, olemisen, viestinnän ja vuorovaikutuksen jatkuttava mahdollisimman normaaleina. Viestinnältä vaaditaan selkeyttä, sillä se luo meille kaikille suuntaviivoja ja antaa varmuutta jatkaa eteenpäin. Virus on ja pysyy, se ei mene ohi odottamalla. Sen kanssa on opittava elämään.

Ps. Järjestämme kehuja keränneen Lean-viestinnän valmennuksen jälleen 1.9.! Lean-filosofian opit antavat hyödyllistä tukea vaikeasti ennustettavaan syksyyn, ja valmennuksen työkalujen avulla organisaatiosi viestintä pysyy notkeasti asiakasodotusten hermolla. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan 21.8. mennessä: https://brunnen.fi/ota-viestinta-haltuun-lean-periaatteilla-valmennus-1-9/

Terttu Sopanen

Terttu Sopanen

Brändin rakentaja, viestinnän ja markkinoinnin kehittäjä, jolla on yli 20 vuoden kokemus viestinnän ja markkinoinnin esimies- ja asiantuntijatehtävistä.

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.

Liity tilaajaksi