Historiallinen muutos, joka melkein toteutui
Isojen viestinnällisten kokonaisuuksien jäsentäminen on vaativaa, mutta innostavaa työtä. Sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisessa viestinnällä olisi ollut – ja ehkä vielä onkin – ratkaiseva rooli. Brunnen valittiin Uusimaa2019 -hankkeen viestintäkumppaniksi ja työ ajoittui maalis-kesäkuulle 2018.
Brunnenin työote oli käytännönläheinen ja aikaansaava. Yhteistyö sujui mutkattomasti ja Brunnen tarttui toimeen ripeästi ja ratkaisukeskeisesti. Osaamiseen ja näkemyksellisyyteen saattoi luottaa.
– Hankejohtaja Tero Manninen.
Tavoitteet korkealla
Emme halunneet asettaa tavoitteita liian alas, sillä nyt oltiin tekemässä historiaa ja rakentamassa Suomen ykkösmaakuntaa. Uusimaa2019 -hankkeen tavoitteiden mukaisesti pyrimme näihin tuloksiin:
- Maakunnan legitimiteetti vahvistuu. Kerromme tarinaa monimuotoisesta ja innovatiivisesta maakunnasta, jolla on huikea tulevaisuus koko Suomen kärkenä.
- Maakuntaa pidetään luotettavana työnantajana, palvelujen tarjoajana ja kumppanina. Hälvennämme uudistukseen liittyviä huolia palveluista ja työpaikoista.
- Uusmaalainen identiteetti alkaa muodostua. Rakennamme yhteistä tulevaisuuskuvaa ja dialogia maakunnan tulevien työntekijöiden, asukkaiden ja yritysten – sekä itsenäisten kuntien – kesken.
Tärkein käytännön mittari onnistumisesta oli mielestämme se, löytävätkö ihmiset tarvitsemansa palvelut uudessa mallissa. Toinen tärkeä asia oli henkilöstön huolten hälventäminen, jotta he voivat tehdä työtään rauhassa ennen mahdollista uudistusta ja haluavat jatkaa sitä myös uudistuksen jälkeen.
Laaja skaala toimenpiteitä
Maakunnan valmistelijoiden piti pystyä sanoittamaan asioita ymmärrettävästi eri yleisöille, joten pidimme mediavalmennusta hankejohtajille. Laadimme myös tietopaketin ja suunnitelman luottamushenkilöviestintään, tavoitteena auttaa tulevia päättäjiä pääsemään jouhevasti työn alkuun.
Suunnittelimme kansalaisviestintäkampanjaa useilla eri sisältömuodoilla ja eri kanavissa.
Käynnistimme sisällöntuotannon, jossa tavalliset ihmiset ja julkisen sektorin työntekijät esittivät huolenaiheitaan ja toiveitaan hankkeen valmistelijoiden vastattaviksi. Valmistelimme myös mediayhteistyötä ja sparrasimme hankkeen viestintätiimiä aktiiviseen yhteistyöhön median kanssa.
Ihailimme Uusimaa2019-hankkeessa työskennelleiden mielenrauhaa kaiken epävarmuuden keskellä. Inspiroiduimme heidän eteenpäin katsovasta asenteestaan ja itsekin uusimaalaisina koimme olevamme mukana tärkeässä työssä. Kun hanke nyt kesän 2019 alussa ajetaan alas, olemme kiitollisia ja ylpeitä yhteistyöstämme.