Monessa organisaatiossa tehdään hienoja asioita, mutta niistä ei osata kertoa kenellekään. Toisissa taas tarina on totuutta ihmeellisempi. Viestinnällä voidaan tehdä paljon, mutta sen on oltava järjellisessä suhteessa itse toimintaan.
Liikaa hommia ja liian vähän tekijöitä? – ota viestinnän tilannekuva avuksi
Organisaatiot tarvitsevat viestintää enemmän kuin koskaan. Samaan aikaan kasvavat viestinnän ammattilaisten työmäärä ja kuormittuminen, mikä on vakava riski organisaation toimintakyvylle. Yhtälö ei toimi. Ratkaisun avain löytyy viestinnän tilannekuvan selvittämisestä. Selkeä tilannekuva mahdollistaa sekä entistä strategisemman ja tuloksellisemman viestinnän että viestijöiden työkuorman kohtuullistamisen.
Lyhyt kuvaus tapahtuneesta. Olimme varanneet huvilan tutusta paikasta, jossa olimme viettäneet aikaa lukuisina pääsiäisinä ja syyslomalla. Saavuimme paikalle pitkän ajon jälkeen, mutta kas – huvilamme pihalla olikin toinen auto. Mitä kummaa?
Työn merkityksellisyys lisää tuottavuutta ja yksilön hyvinvointia. Kokemukseni on, että luottamuksellinen työilmapiiri se niitä vasta lisääkin. Luottamuksen rakentamiseen tarvitaan avointa ja vuorovaikutteista viestintää.
Elämässä on paljon asioita, joita jokainen meistä pystyisi tekemään, jos vaan uskaltaisi. Mutta kun on niin monta muttaa tekemisen edessä. Ei me voida! Voinko mä sanoa näin? Mitä jos joku huomaa? Entä jos lähtee laukalle? Jos näitä kaikkia pitää koko ajan miettiä pylly kylmänä, niin viestintä on yhtä tuskaa.
Työn sujuvaan etenemiseen eli virtaukseen tähtäävä lean-filosofia on kova ase myös viestinnän kehittämisessä. Hyödynnämme lean-ajattelua niin asiakkaidemme kuin oman toiminnan ja viestinnän kehittämisessä. Tänä syksynä ja talvena toimimme myös Alma Talentin kouluttajina aiheen äärellä. Olemme huomanneet, että tarve vaikuttavampaan ja vähemmän kaaosmaiseen viestintään on monessa organisaatiossa ilmeinen.
Paiskin hartiavoimin hommia, mutta työni ei näytä vaikuttavan kunnolla mihinkään. Lisäksi mitään sanottavaa ei tunnu olevan. Olen asiantuntija ja aivan oikeasti vain harva on kiinnostunut tekemisistäni. Fakta on sen verran kuivaa, ettei tiristäminenkään auta. Viihdearvoa ei hommassa ole. Mutta omasta mielestäni työni on erittäin kiinnostavaa ja sillä on merkitystä maailmalle. Kuulostaako kuvailu yhtään tutulta?
Hyvää elämää koiran kanssa: Kennelliitto vahvistaa vaikuttavuuttaan
Noin joka neljännessä suomalaiskodissa on koira. Kennelliiton tehtävänä on edistää hyvää elämää koiran kanssa. Jotta työ tämän tavoitteen eteen olisi entistä vaikuttavampaa, Kennelliitto päivitti Brunnenin johdolla viestinnän strategiset linjaukset. Samalla laadittiin mittarit viestinnän tulosten arviointiin.
Onko vastuullisuusviestintä uhka vai mahdollisuus?
Sana vastuullisuus on nyt kaikkialla. Se liitetään monenlaisiin tuotteisiin, lupauksiin, kampanjoihin ja brändeihin. Sitä viljellään somessa ja ujutetaan varmuuden vuoksi joka toiseen lauseeseen, jottei kenellekään jäisi epäselväksi, että mukana ollaan. Mutta missä oikein ollaan mukana? Seurataanko trendiä, taivutaanko pakon edessä, vai tartutaanko todella vastuun kantokahvoihin?
Tuoreen asiakastyytyväisyyskyselyn (5/2019) mukaan Brunnenin asiantuntemus on tasoltaan mitä korkealuokkaisinta. Kyselyyn vastanneet asiakkaamme kertoivat, että meiltä saa palvelua, joka on tarkoin puntaroitua ja huomioi viestinnän viimeisimmät ilmiöt.
Joskus täytyy mennä kauas, jotta voi nähdä lähelle, sanotaan. Monia asioita pitää helposti itsestään selvinä, mikäli ei ole kokemusta muusta. Yksi tällainen asia on mutkaton ja vilpitön yrityskulttuuri, jollaisesta saamme täällä Pohjolassa tavallisesti nauttia. Vaikka poikkeuksiakin on, niin lähtökohtaisesti organisaation jokaisella jäsenellä on ainakin jonkinlainen mahdollisuus viestiä ja vaikuttaa. Nimenomaan lähiesimiehen suuntaan. Välissä ei ole mahdottomia suojamuureja, uuvuttavaa hierarkiaa, kirjoittamattomien sääntöjen viidakkoa tai etäännyttäviä auktoriteetteja.
Kuule ensimmäisenä toimistomme kuulumiset ja pysy aallon harjalla alan trendeistä. Saat kuukausittain ajankohtaisimmat viestinnän uutiset suoraan sähköpostiisi.